Brigitte Oleschinski was born in Cologne, Germany, in 1955.
A critically acclaimed poet, essayist and performer since the 1990s, she first started out as a political scientist researching the aftermath of German crimes against humanity in 20th century history. Deviating from her academic career, she felt increasingly compelled to explore the boundaries of discoursive language versus poetry in dealing with historical trauma, guilt and denial in sharply divided collective memory.
But what do poems differently? (Or do they?) In the shifting landscapes of the Anthropocene, there seems to emerge a new sense of urgency to look into what we can express and reflect and share by ever evolving forms of poetry. Language itself is a driving force of human evolution in so many diverse and hybrid patterns. From imagination to abstraction, from phantasy to invention, from curiosity to collaboration, all human thought derives from our inbuilt capacity for metaphorical speech. Mind and poetry are inseparable, their beauty intwined. By the same token, words unfurl uncanny social powers. As humans believe in words and despair by them, or do so by what they suppose to conceive in words, they also abuse and fight and punish each other over words.
Poems do no better than people, says Brigitte Oleschinski. Nonetheless, their special gift – as from any art – is the beauty of ambiguity. Here it all begins, in myriads of voices: the uplifting, the playfulness, the wonder, the shades and shadows of doubt, the freedom of diversity.
Brigitte Oleschinski's poetry collections won prestigious literary awards in Europe and she was invited to international poetry festivals around the world. In collaboration with fellow poets she translated poetry from over a dozen languages. Her work included multimedia poetry performences, stone age internet projects and academic guest lectures.
Brigitte Oleschinski, Dr. phil., wurde 1955 in Köln geboren. Nach dem Studium der Politischen Wissenschaften an der Freien Universität Berlin hat sie sich als Zeithistorikerin zunächst mit den gesellschaftlichen Verwüstungen durch politische Repression, Gewaltverbrechen, Krieg und Völkermord auseinandergesetzt, die das nationalsozialistische Deutschland von 1933 bis 1945 in Europa anrichtete. Seit den 1990er Jahren hat sie mehrere Gedichtbände veröffentlicht, die u.a. mit dem Peter-Huchel-Preis (1998), dem Ernst-Meister-Preis (2002) und dem Erich-Fried-Preis (2004) ausgezeichnet wurden. Ihre poetische Arbeit umfasst autofiktionale Prosa und Essays, multimediale Poesie-Performances und Gedichtübersetzungen rund um die Welt.
(Auswahl)
2023 Literaturpreis Ruhr, zusammen mit Lina Atfah und Osman Yousufi
2004 Erich-Fried-Preis
2001 Ernst-Meister-Preis
1998 Peter-Huchel-Preis
1998 Förderpreis zum Bremer Literaturpreis
1990 Förderpreis Literatur zum Kunstpreis Berlin
(Auswahl)
2007 Detlev-von-Liliencron-Poetik-Dozentur in Kiel
2003-2007 Mitglied der Jury zum „Leonce&Lena-Preis“
2002/2003 Gastprofessorin am Deutschen Literaturinstitut Leipzig
Brigitte Oleschinski: Fünf Geräusche | Five Instances of Noise. Gedicht-Performance
Vocations - open space | Silent Green Kulturquartier
im Rahmen des Poesiefestivals Berlin des Hauses für Poesie am 8. Juli 2024, 18:30 Uhr
Vom 28. Juni bis 1. September 2024 zeigt das Museum für Fotografie Berlin die Ausstellung
"Renate von Mangoldt: Berlin Revisited. Zeitsprünge 1972 - 2023" mit Auszügen aus dem Essay "Das springende Auge" von Brigitte Oleschinski.
Weitere aktuelle Links und Medienarbeiten siehe unter "Werkverzeichnis | Sonstige Medien".